Rode lap op een stier

Het is bijna 23:00 en ik knijp in mijn arm, het is echt waar! Het Nederlands elftal heeft zojuist met 1-5 gewonnen van de regerend Europees en wereldkampioen. Bij ieder doelpunt kijk ik vol ongeloof naar de televisie. Dit hadden maar weinig mensen zien aankomen om nog maar te zwijgen over de echte criticasters. Nederland werd voor deze wedstrijd al door veel mensen afgeschreven maar het collectief van Louis van Gaal bewees gisteren het tegendeel.

frank snoeks

Na de penalty van Alonso kan ik het niet meer aan en dit komt niet door het spel van Oranje. Het commentaar van Frank Snoeks werkt namelijk als een rode lap op een stier voor mij. Ik erger mij aan zijn aanhoudende verwijzingen naar de WK-finale van 2010 zonder daarbij de wedstrijd van inhoudelijk commentaar te voorzien. Ook stemmingsmakende uitspraken als ‘daar komen ze weer’ en ‘Costa ziet er angstaanjagend uit’ doen mij besluiten te schakelen. Gelukkig wordt de wedstrijd op meerdere zenders uitgezonden en zap ik zonder na te denken naar de Belgische zender Canvas. Filip Joos is in vergelijking met zijn Nederlandse collega een verademing. Hij is rustig en verslaat de wedstrijd zonder daarbij continu het vorige WK erbij te halen. Dus mocht Snoeks nog een wedstrijd van commentaar voorzien dan heb ik mijn alternatief gevonden. Ik hoop dan ook vurig dat Snoeks de komende wedstrijden wordt gepasseerd. Maar dit is meer ijdele hoop dan realiteit.

Waldorf-and-Statler

In de rust van de wedstrijd heb ik erg moeten lachen om Jan Mulder en Jan Boskamp, die als analisten bij onze Zuiderburen aan tafel zaten. Mulder was ontzettend kritisch over de eerste helft en vond het helemaal niks. Zijn woorden werden na rust meteen gelogenstraft door van Persie, Robben en de Vrij. Boskamp daarentegen was iets milder, al dan niet gevoed door zijn Feyenoord-hart. Er stonden namelijk 6 spelers in de basis die een connectie hebben met de club uit Rotterdam-Zuid. De twee kemphanen werden op een gegeven moment vergeleken met Waldorf en Statler, de critici op het balkon in de Muppetshow. Een niet erg originele grap, gaf Mulder aan. Net als tijdens de uitzendingen van Voetbal International deelde Boskamp weer een klap uit. Dit keer was Mulder het slachtoffer die dit niet zag aankomen. Al met al een kostelijke avond mede dankzij het commentaar, de analyse en uiteraard de uitslag!

Geef een reactie

